Ahad, 15 Julai 2012

Kemahiran Lisan

TAJUK  3   KEMAHIRAN  LISAN

PENGENALAN


Lisan adalah pertuturan atau percakapan.  Apabila seseorang bertutur, ia bukan hanya melibatkan  kemahiran bertutur sahaja tetapi juga melibatkan kemahiran mendengar. Ini bermakna kemahiran lisan merangkumi dua kemahiran penting iaitu mendengar dan bertutur.  Bagi menguasai kemahiran lisan dengan baik, seseorang itu perlu menguasai kedua-dua kemahiran ini.  Sebagai contoh, kanak-kanak yang mengalami masalah pendengaran  akan  mengalami masalah pertuturan juga. Malah bagi kes masalah pendengaran yang teruk (pekak), kanak-kanak tersebut tidak dapat bertutur langsung atau dikatakan sebagai bisu.

Tajuk ini akan membincangkan tentang kemahiran  lisan yang merangkumi kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur, masalah-masalah kemahiran lisan, dan juga tentang penilaian  kemahiran  lisan.


OBJEKTIF

Pada akhir tajuk ini pelajar diharap dapat:

1.     menjelaskan  maksud kemahiran lisan, kemahiran  mendengar dan kemahiran bertutur;

2.     menjelaskan masalah-masalah kemahiran lisan;

3.     menghuraikan kepentingan penilaian dalam kemahiran  lisan

4.     membezakan jenis ujian kemahiran lisan



GAMBARAN KESELURUHAN TAJUK




KEMAHIRAN   LISAN

 








       Mendengar dan bertutur    Masalah Bahasa Lisan       Penilaian Bahasa Lisan      

         - Mendengar                       - Memahami bahasa            - Kepentingan penilaian
         - Bertutur                            - Menggunakan bahasa      - Jenis ujian  lisan




1.1  Kemahiran  Mendengar dan Bertutur


Dalam tajuk 1 anda telah dapat memahami maksud bahasa dengan lebih jelas berdasarkan beberapa definisi bahasa yang dibincangkan.  Dalam definisi bahasa tersebut jelas dinyatakan bahawa bahasa sebagai lambang-lambang pertuturan atau dalam bentuk lisan.  Manusia mencipta lambang-lambang pertuturan terlebih dahulu sebelum mencipta  simbol-simbol tulisan. 

Apabila diteliti perkembangan bahasa kanak-kanak, ianya bermula daripada proses mendengar terlebih dahulu dan diikuti dengan meniru atau mengajuk bunyi-bunyi yang didengar dan seterusnya bercakap.  Lambang-lambang tulisan hanya diperkenalkan apabila kanak-kanak sudah biasa dengan bahasa dan boleh bertutur dengan baik ( Kamarudin Hj. Husin, 1988).

Kesimpulannya, kemahiran lisan terdiri daripada dua aspek penting iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur.  Bagi menguasai kemahiran lisan, kanak-kanak perlulah menguasai kedua-dua aspek ini dengan baik terlebih dahulu.  Kanak-kanak yang mahir dlam bahasa lisan akan dapat melahirkan perasaan dan pendapat dengan baik, dan akan lebih yakin untuk berinteraksi dengan orang lain dalam apa jua situasi.


A.  Kemahiran  Mendengar

Mendengar adalah kemahiran awal yang dikuasai oleh kanak-kanak dalam perkembangan pemerolehan bahasanya.   Lundsteen (1979) telah mendefinisikan mendengar sebagai satu proses minda yang memberi makna kepada bahasa pertuturan.
Berdasarkan definisi mendengar ini, Jalongo (1992) menyatakan bahwa kemahiran lisan melibatkan tiga perkara penting, iaitu;

i.              Pendengaran (Hearing) – iaitu proses fisiologikal yang merangkumi ketajaman pendengaran atau keupayaan mendengar, dan persepsi pendengaran iaitu keupayaan untuk membezakan bunyi-bunyi, mengadun bunyi-bunyi, dan menyimpan urutan bunyi dalam ingatan,

ii.             Mendengar (Listening) -  merupakan bentuk tingkah laku persepsi iaitu memberi tumpuan, menjadi peka, dan memilih petunjuk-petunjuk  isyarat (cues) daripada persekitaran,

iii.            Auding” -  iaitu tingkah laku pemahaman yang bermula daripada pendengaran dan mendengar.  Auding termasuklah memperoleh makna daripada apa yang diudengar, menghubungkan bunyi sesuatu yang sudah diketahui, menyusun, membayangkan, dan menghargai apa yang didengar.


Kepentingan Kemahiran Mendengar

Kemahiran  mendengar sangat penting dalam kehiduipan kerana kemahiran mendengar adalah asas kepada  proses komunikasi.  Interaksi dua hala  akan terganggu berlaku apabila salah seorang gagal mendengar dengan baik.  Kemahiran mendengar adalah kebolehan  bahasa yang mula-mula sekali bagi kanak-kanak.  Sebaik sahaja organ pendengaran kanak-kanak sudah terbentuk  di dalam kandungan ibu mereka sudah mula mendengar. Bayi yang baru lahir akan bertindak balas  terhadap bunyi-bunyi yang berbeza  di sekitarnya, dan mereka akan ditenteramkan oleh bunyi-bunyi yang biasa didengarnya ketika dalam kandungan ibunya.  Lebih dari itu, mendengar adalah asas kepada kemahiran bahasa yang lain iaitu bertutur, membaca, dan menulis.

Keduanya, mendengar adalah  kemhairan bahasa yang paling kerap digunakan oleh manusia. Lundsteen (1979) membuat persamaan berikut untuk menegaskan kepentingan mendengar, iaitu dalam sehari kita mendengar sama banyak dengan  sebuah buku, kita bertutur bersamaan sebuah buku seminggu, kita membaca bersamaan sebuah buku sebulan kita menulis bersamaan sebuah buku setahun.

Di sebalik kepentingannya, kemahiran mendengar adalah kemahiran yang diabaikan.  Proses pengajaran dan pembelajaran di kelas sangat kurang menitikberatkan kemahiran ini dan guru lebih tertumpu kepada mengajar kemahiran membaca dan menulis.

Keperluan Mendengar

Abd.Aziz Talib (2000) menyatakan bahawa keperluan mendengar berbeza mengikut situasi sama ada berbentuk tidak formal atau  formal.  Kemahiran mendengar dalam situasi tidak formal berlaku di rumah, di taman permainan, ketika bermain dengan rakan dan sebagainya.  Walaupun secara tidak formal, keperluan mendengar sangat penting kerana kanak-kanak perlu mendengar dan memahami  percakapan ibu bapa dan ahli keluarganya yang lain.  Begitu juga apabila dia perlu mendengar untuk berhibur seperti mendengar radio, atau menonton televisyen.

Keperluan mendengar di sekolah bercorak formal, iaitu bahan-bahan yang didengar adalah bercorak akademik.  Selain itu, aktiviti lain seperti syarahan, pidato, kuiz, dan sebagainya menjadikan kemahiran mendengar lebih penting lagi.


Keperluan mendengar sama ada bersifat formal atau tidak formal  dapat dilihat dari segi tujuankita mendengar.  Abd. Aziz Talib (2000) memberikan tiga tujuan kita mendengar, iaitu:

i.              mendengar dalam interaksi sosial seperti berbual dan  bermesyuarat,
ii.             mendengar untuk mendapatkan hiburan seperti mendengar radio,menonton televisyen, atau filem, dan
iii.            mendengar untuk mendapatkan maklumat atau pengetahuan seperti di dalam kelas, mendengar ceramah dan sebagainya.





B.  Kemahiran Bertutur


Bertutur adalah kegiatan melafazkan bunyi-bunyi yang dilahirkan daripada alat sebutan (artikulator) ,ia merupakan kemahiran berinteraksi dalam suasana berbahasa manusia ( Kamarudin Hj. Husin, 1978).   Kemahiran bertutur dikuasai oleh kanak-kanak hasil daripada meniru  atau mengajuk pertuturan orang dewasa di sekelilingnya.  Rangsangan dan ganjaran yang diterimanya akan menggalakkannya mengulang-ulang perkataan yang disebutnya sehingalah ia dapat menguasai pertuturan yang lebih kompleks.  Apabila kemahiran bertutur sudah dikuasai, kanak-kanak akan  mula berinteraksi dengan orang lain di sekelilingya. Sebab itulah orang dewasa perlu menunjukkan model pertuturan yang baik kepada kanak-kanak bagi membolehkan mereka bertutur dengan berkesan.

Aspek-aspek Pertuturan

Ada beberapa aspek penting dalam pertuturan yang perlu diberi perhatian supaya pertuturan menjadi lebih berkesan.  Kamarudin Hj. Husin (1978) memberikan sembilan aspek pertuturan seperti berikut:


Text Box:      Sebutan

     Tekanan

     Mora ( panjang pendek)

     Jeda ( persendian)

     Intonasi

     Nada

     Tatabahasa

     Kelancaran

     Kefasihan

     Laras Bahasa
















 





                                                             



Text Box:          ASPEK
  PERTUTURAN
 


















Sebutan adalah membunyikan huruf-huruf , perkataan, atau ayat dengan tepat dan jelas. Kanak-kanak perlu dilatih  menyebut dengan betul supaya tidak menimbulkan kekeliruan keoada orang yang mendengar pertuturannya.  Pertuturan yang tidak jelas menyebabkan mesej yang hendak disampaikan tidak dapat difahami.

Intonasi  adalah keadaana bunyi yang menaik atau menurun ketika sesuatu ayat dilafazkan.  Dalam bahasa Melayu, intonasi juga penting kerana ia boleh membawa makna yang berbeza bagi sesuatu ayat sekiranya disebut dengan intonasi yang tertentu.

Kelancaran  bermakna kanak-kanak dapat bertutur tanpa tersekat-sekat, kemas, dan teratur. Individu yang mengalami masalah gagap akan menghadapi masalah kelancaran bertutur yang serius.

Kefasihan pula bererti kanak-kanak boleh bercakap bukan sahaja lancar tetapi jelas dan tepat sebutannya tanpa ada unsur-unsur dialek atau telor  bahasa asing.


Latihan 3.1:

Bincangkan aspek-aspek pertuturan yang belum dibincangkan dalam  tajuk ini di dalam kelas.  Perbincangan perlu disertakan dengan contoh-contoh yang sesuai.




0 ulasan: