Rabu, 18 Julai 2012

GENRE DRAMA

  • 1. GENRE DRAMA HJ. ROSLI HJ. AB. GHANI IPG KAMPUS SULTAN MIZAN
  • 2. OBJEKTIF KURSUS• Memberikan pendedahan kepada peserta kursus tentang pengenalan drama.• Menguasai kemahiran pedagogi pengajaran drama dengan baik dan berkesan• Menguasai cara dan teknik mempersembahkan teks drama dengan menarik dan kreatif
  • 3. PEDAGOGI DAN APRESIASI• Improvisasi• Monodrama• Penghayatan watak• Pembinaan dialog• Teledrama pendek
  • 4. BENTUK DAN GENRE KESUSASTERAAN MELAYU PROSA PUISI PROSA PROSA PUISI PUISI KLASIK MODEN KLASIK MODEN •Pantun•Sastera Rakyat •Syair•Sas. Pengaruh Hindu •Cerpen •Peribahasa Sajak•Sas. Zmn Peralihan •Novel•Sas. Pengaruh Islam •Teromba •Drama •Talibun•Sas. Panji•Sas.Sejarah •Nya. Kanak-kanak•Sas. Kt.negaraan •Jampi mentera•Sas. Undang-undang •Gurindam, Zikir•Sas. Saduran •Seloka,Kit’ah, Masnawi•Cerita Berbingkai •Nazam, Rubai, Ghazal
  • 5. GENRE KESUSASTERAAN MELAYU MODEN PROSA PUISI PROSA PUISI MODEN MODEN•Cerpen•Novel Sajak•Drama
  • 6. MENURUT ARISTOTLE • DRAMA IALAH:a n k e h id u p a n , s e b u a h c e r min b u d a y a , d a bayangan kebenar an Plot merupakan penggerak utama sesebuah drama
  • 7. Binaan drama:• Terdiri daripada 3 kesatuan iaitu:aksi masa tempat
  • 8. Perbezaan antara drama bertulis dan drama pentas/lakonan Drama bertulis dan drama pentas Naskah bertulis pementasan P E •Seni kolektif R (gabungan pelbagai•Seni individu-dinikmati B unsur seni-seni bina, oleh pembaca secara E Muzik, tari, fesyen) bersendirian Z •Untuk ditonton •Untuk dibaca A •Penggunaan ruang •Tidak perlukan ruang A Pentas pentas N •pelakon
  • 9. Drama:• Sebagai skrip/naskah bacaan dinikmati secara individu, tidak memerlukan ruang, pelakon dan bantuan seni yang lain.• Apabila dipentaskan, sebagai teater perlukan ruang pentas, pelakon dan gabungan pelbagai seni lain dan dinikmati bersama.
  • 10. Komponen Drama• 6 komponen WATAK PEMIKIRAN (TEMA) LATAR AKSI PLOT/STRUKTUR BAHASA DRAMATIK
  • 11. Teater Pembaca:• Satu cara menghidupkan sebuah buku cerita atau skrip.• Satu latihan sebuah pementasan teater• Pelakon tidak perlu menghafal dialog• Persembahan sepenuhnya membaca teks• Pembacaannya dikombinasikan dengan nada, intonasi, gerak aksi terbatas atau ekspresi pelakon yang memperlihatkan sebuah pementasan teater sebenar.
  • 12. Sambungan:• Bantuan beberapa orang chorus atau suara latar, kesan bunyi, lagu dll.• Menyeronokkan mudah dilaksanakan di kelas.• Tidak melibatkan ruang yang luas• Tidak perlukan latihan yang lama.• Boleh dilaksanakan secara spontan.• Sesuai dalam melatih ketrampilan berbahasa, ia melibatkan gaya pengucapan dan penyampaian yang bersahaja serta bersesuaian dengan situasi dan watak yg dilakonkan.
  • 13. Sambungan:• Hanya prop yg mudah perlu disediakan.• Contoh, tanda watak, lilit kepala yang boleh diperbuat daripada kertas dll.
  • 14. STRATEGI Puisi Novel Tradisional KBT PENGISIAN KURIKULUM •KB•Ilmu •TMK•Nilai murni •BCB•Semangat patriotik Cerpen JERI Drama •KP •KMD•Peraturan sosial budaya •Kstv•kewarganegaraan •Ktsl Puisi Prosa Moden Tradisional STRATEGI
  • 15. Apa itu DRAMA?• Yunani tua ‘Dra’- Gerak atau sesuatu yang dilakukan.• Gerak - aksi yang mengandungi unsur-unsur kesenian yang memberi keindahan dan keseronokan.• DRAMA = Dialog, Ruang, Aksi, Manifestasi – gambaran kehidupan, Art – seni sastera; kreatif imaginatif (SASTERA)
  • 16. Objektif Umum Bahasa Melayu Pendidikan Bahasa Melayu bertujuan membimbing pelajar menguasai kecekapan berbahasa untuk berkomunikasi dengan berkesan bagi melahirkan fikiran dan perasaan tentang ilmu pengetahuan, hal-hal persendirian dan kemasyarakatan dalam konteks rasmi, tidak rasmi dan kreatif melalui lisan dan penulisan, selaras dan sesuai dengan falsafah, matlamat dan dasar pendidikan Negara (1989:3).
  • 17. Drama dalam Pembelajaran Bahasa• Perkembangan kreativiti dan estetika,• Kebolehan berfikir secara kritikal,• Pertumbuhan sosial dan kebolehan bekerjasama dengan orang lain,• Memantapkan ketrampilan berkomunikasi, dan• Perkembangan nilai-nilai moral dan spiritual
  • 18. Kelebihan Bahan Drama• Peluang memperkembangkan imaginasi• Peluang untuk pemikiran ‘independent’ dan perancangan• Kebebasan kumpulan memperkembangkan ide-ide tersendiri• Peluang bekerjasama• Peluang membina kesedaran sosial• Luahan emosi secara sihat• Kebolehan bertutur yang baik• Pengalaman dengan sastera yang bernilai
  • 19. Kriteria Pemilihan Bahan Pembelajaran BahasaTiga kriteria utama perlu dititikberatkan.• Bahan yang relevan dengan topik dan penggunaan bahasa yang baik.• Bahan yang dipilih berkaitan dengan aspek bahasa, proses pembelajaran dengan pelajar.• Pengolahan Bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran bahasa.
  • 20. Aktiviti Drama & Kemahiran Lisan• Bercakap dengan tenang dalam gaya yang betul.• Bertutur dalam nada, intonasi, tekanan yang betul.• Mendengar, memahami dan menghormati percakapan orang lain.• Berbincang dengan fasih.• Melaporkan dengan gaya yang menarik.• Membuat pengumuman dengan jelas dan tepat.• Memberi arahan secara berkesan.• Mengemukakan pendapat secara bernas.
  • 21. Prinsip-Prinsip Pemilihan Bahan Drama• Mengandungi unsur-unsur FPN.• Berkaitan dengan matlamat dan objektif P&P.• Melengkapkan penggunaan bahasa murid secara efektif• Keperluan Belajar murid• Berkaitan Antara Aspek Bahasa, Proses Pembelajaran dan murid• Prinsip Pemilihan Bahan Berdasarkan Prinsip Umum atau Sosial
  • 22. Objektif Bahasa Melayu Sekolah Rendah• Mendengar dan memahami pengucapan dengan teliti serta menghayatinya dalam konteks perbualan harian dan situasi formal;• Bertutur dengan petah menggunakan sebutan dan intonasi yang betul dalam pelbagai situasi;• Berbincang dan berkongsi pendapat untuk menyelesaikan masalah, mencapai persetujuan, dan membuat keputusan tentang sesuatu perkara;• Membaca pelbagai bahan sastera dan bahan bukan sastera dengan menggunakan teknik membaca yang sesuai dan berkesan untuk memperoleh ilmu dan memproses maklumat secara kritis;***
  • 23. • Memupuk minat membaca sebagai satu amalan ke arah membina budaya pembelajaran berterusan;• Memperkembang imaginasi, kreativiti, pemikiran kritis, dan penghayatan nilai murni melalui aktiviti bertutur, membaca, dan menulis;• Mengenali dan menghasilkan pelbagai jenis penulisan kreatif dan berunsur pengetahuan dengan kemahiran menulis serta proses penulisan yang sesuai dan betul;• Menggunakan bahasa baku meliputi tatabahasa, ejaan, kosa kata, serta sebutan dan intonasi yang betul dalam aktiviti mendengar, bertutur, membaca, dan menulis;• Menghargai dan menghayati keindahan bahasa melalui karya sastera dan karya bukan sastera; dan• Menghayati dan mengamalkan nilai murni, sikap positif,semangat patriotik, dan kewarganegaraan.
  • 24. KREATIVITI GURU• Pengajaran bahasa menggunakan teknik drama merupakan satu kreativiti seorang guru. Ini dijelaskan oleh Hasan Baseri (1988):• ” semasa menggunakan teknik drama dalam pengajaran bahasa, perkara utama yang harus ada ialah sikap kreatif guru untuk menyesuaikan aktiviti dengan suasana dan keupayaan murid”
  • 25. Aplikasi Bahan Drama• Kemahiran Lisan (HSP) 2.0 Bercerita dan melaporkan sesuatu perkara yang didengar, ditonton, dibaca atau dialami. 2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat.Aktiviti cadangan; Melaporkan, bercerita spontan, Membuat ulasan, menyampaikan maklumat, permainan bahasa.
  • 26. Kemahiran Menulis10.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif 10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel yang mudah menarik dan bermakna. Aktiiviti cadangan; Menghasilkan pantun, syair berdasarkan dialog yang diberikan.
  • 27. Kemahiran Membaca5.0 Membaca kuat dengan kelancaran sebutan, intonasi, dan gaya pembacaan yang sesuai. 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar, serta memahami perkara yang dibaca. Aktiviti cadangan ; lakonan, simulasi, main peranan dan teater membaca.
  • 28. Sistem Bahasa• Tatabahasa; Morfologi, Sintaksis, Sistem Ejaan, Sebutan dan Intonasi,Kosa kata dan Peribahasa.Aktiviti cadangan: Pengajaran tatabahasa; Kata gantinama, sistem panggilan.
  • 29. Ciri-Ciri Teledrama Pendek• Berdasarkan tajuk dantema(pemikiran) – idea atau persoalanpokok yang dapat dirumuskan daripadakeseluruhan inti cerita.• Mempunyai skrip dan dialog yang mantap• Masa terhad lebih kurang sepuluh minit
  • 30. Sambungan• Dalam drama menggunakan babak, adegan dan episod. - Babak – sesuatu bahagian dalam drama yang menjelaskan peristiwa yang berlaku dalam satu latar tempat dan masa. Jika berlaku pertukaran latar masa dan latar tempat, maka berlakulah perubahan babak - Adegan – pecahan dalam sesuatu babak yang menjelaskan sesuatu peristiwa yang berlaku dalam latar tempat yang sama tetapi masa yang berbeza.
  • 31. Episod – satu peristiwa yanglengkap dan boleh berdiri sendiri,biasa digunakan dalam dramatelevisyen yang bersiri.
  • 32. Pelaksanaan• Mencipta dialog yang bersesuaian dengan plot dan watak• Mengadakan sesi latihan• Membuat pementasan
  • 33. KERJA KUMPULAN• Bincangkan tajuk dan tema teledrama.• Berdasarkan tajuk/tema, bina dialog yang sesuai dengan plot dan watak• Membuat persembahan
  • 34. Sekian terima kasihHJ. ROSLI HJ. AB. GHANI

0 ulasan: